Istoria fotografiei contemporane – Partea I

  • de

In acest articol voi vorbi, pe scurt, despre istoria fotografiei si despre modul in care aceasta parcurge drumul de la un simplu produs al tehnicii la obiect de valoare artistica.

La inceputurile fotografiei se foloseau in paralel doua sisteme fotografice; unul inventat de Talbot William Henry Fox care presupunea obtinerea unui negativ din care pozitivul era mai apoi transpus pe hartie si cel de al doilea inventat de Joseph Nicéphore Niépce, un mic fizician din provincie, care a reusi sa fixeze o imagine pe o placa metalica cu depunere de halogenura de argint. Rezultatul a avut o calitate medie. Niepce a murit în 1833 dar invenția sa a fost recuperată de catre Jacques Mandé Daguerre. La inceput aceasta tehnica a avut mai mare succes decat cea a lui Talbot William Fox pentru ca era mai precisa dar avea dezavantajul ca imaginea produsa nu putea fi multiplicata.

In acea vreme obiectul fotografiei era chiar mai important decat subiectul. Se folosesc rame foarte elaborate care fac obiectul cel putin la fel de important ca si continutul. Acest aspect este sustinut si accentuat si de faptul ca, la dagerotipie, ca si la imaginile polaroid de altfel, fiecare exemplar e unic, lucru care le asigura succesul in randul colectionarilor.

Unul din primii fotografi ce a pus acentul pe imaginea in sine, care a urmarit atitudinea si expresivitatea subiectului a fost Nadar. Pana la el personajele au atitudini nefiresti, sunt, de cele mai multe ori mate si inexpresive insa in fotografiile lui regasim oameni sinceri cu expresii normale. Acesta nu asociaza personajul cu meseria: pictorul nu are pensula in mana iar scriitorul nu tine pana; ci se concentreaza doar asupra personalitatii subiectului (portretul lui Baudelaire).1

Nadar a revoulutionat fotografia deopotriva prin cadrele sale deosebit de indraznete pentru acea vreme; trebuie sa punctam aici fotografia din balon, dar si prin faptul ca a inceput sa experimenteze procedee de obtinere a imaginilor fotografice cu ajutorul iluminatiei electrice. Ca legatura cu mediul artistic, atelierul sau a devenit un loc de intalnire al boemei pariziene si a gazduit in 1874 prima expozitie a impresionistilor.

Cu pasi marunti fotografia incepe sa influenteze pictura iar aceasta prima influenta se manifesta la nivelul cadrajului. Astfel personajele taiate, cu atitudini naturale (mana in buzunar, capul intors), surprinse in momente intime, detalii dintr-o compozitie ampla, toate isi fac loc in mediul pictural iar ca un exemplu cat se poate de elocvent pot fi luate lucrarile lui Degas.21

Asta nu inseamna ca fotografia a dictat evolutia picturii. In linii mari lucrurile au decurs in directia opusa, cel putin pana in momentul in care fotografia a fost acceptata ca produs artistic demn de a fi expus in galerii alaturi de pictura.

In acest sens voi aminti cateva directii pe care fotografia le-a imbratisat ca si retete ale succesului atat din punct de vedere al evolutiei si rafinarii genului cat si din punct de vedere al apropierii acesteia fata de mediul pictural, pionul esential in determinarea evolutiei fenomenului artistic. Putem mentiona pictorealismul, curent care a aparut in fotografie ca reactie a faptului ca aceasta a devenit un fenomen de masa si care incerca sa puncteze felul in care fotografia ar trebui sa arate ca sa devina arta. Fotografii pictorealisti nu faceau altceva decat sa mimeze pictura, desenul, etc. Acestui curent ii urmeaza un altul Straight Photography care promoveaza surprinderea de scene cat mai realiste si mai obiective cu putinta si renuntarea la manipularea imaginii. Nu vorbim de altceva decat de frumusetea si de puterea expresiva a realitatii surprinsa si imortalizata de ochiul antrenat.3

In ordinea aparitiei curentelor urmeaza artistii conceptuali despre care vom discuta mai amanuntit in post-urile viitoate.

In prezent, se remarca o reactie impotriva fotografiei digitale sustinuta in primul rand de o anume elita a artistilor care se intoarce la fotografia clasica in incercare de a se distanta de fotografia de amatori.

“In fotografie este cel mai usor sa devii competent din punct de vedere tehnic dar cel mai greu e sa ai o viziune personala” (Chuck Close).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *